Hendelsesbehandling
Hendelsesbehandling (avvik)
ISM koden kapitel 9 sier at:9.1 Sikkerhetsstyringssystemet skal omfatte framgangsmåter som sikrer at avvik, ulykker og farlige situasjoner rapporteres til selskapet, undersøkes og analyseres med det formål å forbedre sikkerheten og hindringen av forurensning.
9.2 Selskapet skal innføre framgangsmåter for gjennomføring av korrigerende tiltak, herunder tiltak ment for å hindre gjentakelse.
Man referer ofte til dette kapitelet som avviks behandling, men vi mener ordet hendelsesbehandling er et bedre egnet ord. Hendelser som har ført til eller kan føre til uønskede situasjoner, slik som avvik, nestenulykker, observasjoner og ikke minst forbedringsforslag bør behandles i selskapet SMS. Dersom man får økt bevissthet på korrekt behandling av nestenulykker, observasjoner og forbedringsforslag vil dette redusere selskapets avvik, da angriper vi problemet før det skjer.
Hendelser skjer veldig sjelden kun av seg selv. Det er som regel en grunn til hendelser som ISM koden krever at vi identifiserer og iverksetter korrigerende OG ikke minst forebyggende tiltak for å hindre gjentagelse.
En god hendelsesbehandling krever en god årsaksanalyse. Det er mange veier og meninger rundt en god årsaksanalyse, det viktigste er å ikke stoppe før man har kommet frem til bakenforliggende årsak, altså rotårsaken. På den måten kan man iverksette gode tiltak som forhindrer gjentagelse.
God hendelsesbehandling vil spare selskapet for uønskede hendelser, ulykker og ikke minst økonomiske tap.
TJ MarineSikkerhet tilbyr opplæring i ISM koden kapitel 9, rapporter og analyser ved avvik, ulykker og farlige hendelser. Kurset vil bli tilpasset etter selskapets operasjoner, slik at ansatte kan relatere seg til stoffet.